Dieta przedszkolaka – co trzeba o niej wiedzieć?

Odpowiednia dieta jest niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka. Dzieci w wieku przedszkolnym są niezwykle aktywne, dlatego dostarczenie im odpowiednich składników odżywczych to jedno z wyzwań przed którymi stają nie tylko rodzice, ale również przedszkola, w których układane są jadłospisy. Warto zatem wiedzieć, co będzie najlepsze dla naszego przedszkolaka i jakie produkty powinny się znajdować w jego diecie.

Dieta w przedszkolu

Okres od 4. do 6. roku życia jest bardzo ważny w rozwoju dziecka. Charakteryzuje się dużą aktywnością fizyczną. W tym okresie pojawiają się też pierwsze cechy dymorfizmu płciowego. Pamięć dziecka rozwija się bardzo szybko, natomiast tempo wzrastania jest wolniejsze niż w okresie poniemowlęcym. Odpowiednie żywienie gwarantuje prawidłowy rozwój fizyczny, emocjonalny, intelektualny. Wartość energetyczna posiłków, które dziecko spożywa w ciągu dnia powinna wynosić ok. 1400 kcal. Energii powinny dostarczać głównie węglowodany (53-58%), a także tłuszcz (30-35%) i białko (ok. 12%). Podstawą diety przedszkolaka są produkty z różnych grup, które umożliwią przygotowanie pełnowartościowych posiłków.

Co zawiera dieta przedszkolaka?

Produkty w diecie dziecka powinny się wyróżniać dużą wartością odżywczą. Ponadto nie powinny być wysoko przetworzone. Preferowane są produkty świeże i naturalne. W diecie przedszkolaka powinno się znajdować mleko oraz produkty mleczne, jaja, produkty zbożowe, świeże warzywa i owoce, wędliny i chude mięso.
W diecie przedszkolaka ograniczona powinna być ilość soli i cukru. Najkorzystniejsza jest dieta z uregulowanymi porami posiłków, urozmaicona i umiarkowana. W ciągu dnia dziecko powinno spożywać ok. 4-5 posiłków. W tej liczbie powinny być zawarte trzy posiłki podstawowe, czyli śniadanie, obiad i kolacja. Dodatkowo mogą to być np. drugie śniadanie czy podwieczorek. Liczba posiłków spożywanych w przedszkolu powinna harmonizować z tymi, które są spożywane przez dziecko w domu.

Błędy w diecie przedszkolaka

Podstawowymi błędami w diecie przedszkolaka jest przede wszystkim zbyt mała ilość warzyw i owoców, co może powodować chociażby niedobór witaminy C. W diecie dzieci jest za to zbyt dużo cukrów, co może powodować nadwagę oraz utrudnia prawidłowe wchłanianie się składników mineralnych (np. żelaza). W diecie przedszkolaków za mało jest także podstawowego budulca zębów i kości, czyli wapnia. Tradycyjna szklanka mleka może być uzupełniona o kefiry, jogurty naturalne czy twarożek.

Prawidłowa dieta jest bardzo ważna dla rozwoju dzieci. Edukacja żywieniowa powinna być prowadzona już od najmłodszych lat, aby uświadomić dziecku, że to, co je, ma wpływ na jego zdrowie i samopoczucie. Prywatne przedszkole Otwarte Okno w Tychach dba o prawidłowy rozwój dzieci w wieku przedszkolnym, a układany przez dietetyka jadłospis uwzględnia również produkty bezglutenowe. Wszystkie niezbędne informacje można łatwo odnaleźć na stronie internetowej: http://www.otwarteokno.edu.pl/strony/2/przedszkole/